Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Veelgestelde vragen

Meest gevraagd

Nee, je moet altijd eerst bellen voor een afspraak. De huisartsenpost is er alleen voor klachten die spoed hebben in de avond, nacht, het weekend en tijdens feestdagen. Heeft je klacht geen spoed, dan kun je de volgende werkdag terecht bij je eigen huisarts.

Als je twijfelt of je klacht spoed heeft, kijk dan op thuisarts.nl of gebruik de app Moet ik naar de dokter. Twijfel je nog steeds, bel dan met de Huisartsenpost voor overleg.

Als uw kind koorts heeft, lees dan eerst dit boekje met informatie en tips over wat u kunt doen. Mocht uw kind spoedzorg nodig hebben, kunt u telefonisch contact met ons opnemen.

Als je belt met de huisartsenpost dan krijg je een van onze medewerkers aan de lijn. Met een aantal vragen bepalen zij de mate van spoed van je klacht. Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies. Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag, dan krijg je een afspraak op de huisartsenpost. Door goed te plannen, proberen we te voorkomen dat je lang moet wachten op de huisartsenpost.

Voordat ik bel

Als je twijfelt of je klacht spoed heeft, kijk dan op thuisarts.nl of gebruik de app Moet ik naar de dokter. Twijfel je nog steeds, bel dan met de Huisartsenpost voor overleg.

Als uw kind koorts heeft, lees dan eerst dit boekje met informatie en tips over wat u kunt doen. Mocht uw kind spoedzorg nodig hebben, kunt u telefonisch contact met ons opnemen.

De Huisartsenpost is er voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Komt je klacht ineens op, heb je (chronische) klachten die ineens verslechteren of wordt je kind flink ziek, dan kun je bellen met de Huisartsenpost.

Als je belt met de huisartsenpost dan krijg je een van onze medewerkers aan de lijn. Met een aantal vragen bepalen zij de mate van spoed van je klacht. Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies. Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag, dan krijg je een afspraak op de huisartsenpost. Door goed te plannen, proberen we te voorkomen dat je lang moet wachten op de huisartsenpost.

Hoe lang je moet wachten voor je iemand aan de lijn krijgt, is afhankelijk van hoeveel mensen tegelijkertijd de huisartsenpost bellen. Als het heel druk is, moet je soms langer wachten. Door vast je BSN nummer in te voeren, heeft de medewerker al je gegevens al bij de hand als je aan de beurt bent. Zorg er sowieso voor dat je een aantal belangrijke gegevens bij de hand hebt; je BSN nummer, je naam, adres en woonplaats, de naam van je eigen huisarts, eventuele medicatie en je verzekeringsnummer.

Nee, je moet altijd eerst bellen voor een afspraak. De huisartsenpost is er alleen voor klachten die spoed hebben in de avond, nacht, het weekend en tijdens feestdagen. Heeft je klacht geen spoed, dan kun je de volgende werkdag terecht bij je eigen huisarts.

Voor klachten waar je al langer mee rondloopt of klachten die op dat moment hinderlijk zijn, heb je geen spoedzorg nodig. Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenpost terecht.

Nee, als je belt met de huisartsenpost krijg je een medewerker aan de lijn die met een aantal vragen bepaalt hoeveel spoed je klacht heeft. Zij zijn hier speciaal voor opgeleid. Elk telefonisch contact wordt vastgelegd en daarna door een huisarts beoordeeld.

Hoe werkt de huisartsenpost

Nee, de huisartsenpost is alleen voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Neem contact op met je eigen huisarts voor een afspraak.

Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, dan mag je bellen met de huisartsenpost.

Als je belt met de huisartsenpost dan krijg je een van onze 'triagistes' aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) die is opgeleid om met een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed een klacht heeft.

Triage is een landelijk systeem waarmee we bepalen hoeveel spoed je klacht heeft. Hiermee bepalen we ook hoe we je verder helpen en welke zorg nodig (kan) zijn. Meer informatie over spoed en triage vind je op deze pagina.

Op de huisartsenpost

Op de huisartsenpost werken we met een systeem waarmee we bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft. Ook als je een afspraak hebt op de huisartsenpost, kan het zijn dat je langer moet wachten. Dat komt omdat patiënten met klachten die meer spoed hebben, voorrang hebben. De afspraak die je van ons krijgt, is om die reden dan ook een richttijd. Meer uitleg over hoe het werkt op de huisartsenpost vind je hier.

Aan de telefoon heb je een tijd voor een afspraak gekregen. Deze tijd is een richttijd en het kan gebeuren dat je langer moeten wachten voor je aan de beurt bent. Dit komt omdat patiënten met klachten die meer spoed hebben, voorrang hebben. Meer uitleg over hoe het werkt op de huisartsenpost vind je hier.

Het is op de huisartsenpost niet toegestaan om beelden, zoals films of foto's, te maken van medewerkers of huisartsen. Daarnaast vragen we je om de aanwijzingen van onze medewerkers op te volgen. Zij doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat je snel geholpen wordt.

Ben je niet tevreden over onze zorg of dienstverlening, dan kun je dit aan ons doorgeven met dit formulier. We nemen dan spoedig contact met je op.

Je kunt parkeren op het terrein van het naastgelegen ziekenhuis. Let op, het is betaald parkeren.

Nee, je kunt betaald parkeren op het terrein van het naastgelegen ziekenhuis.

Privacy

Als je je BSN nummer invoert, heeft de medewerker meteen al je gegevens bij de hand. Daardoor kunnen we je sneller helpen.

Al onze telefoongesprekken worden opgenomen. Zo kunnen we als er iets mis gaat, horen hoe jouw contact met de huisartsenpost is verlopen.

Je kunt je medisch dossier opvragen door het aanvraagformulier in te vullen en te e-mailen naar info@haprijnmond.nl. Of per post naar:
Huisartsenposten Rijnmond
Fascinatio Boulevard 276
3065 WB Rotterdam

Aanvraagformulier medische gegevens Nederlands

Om de juiste zorg te kunnen verlenen hebben we jouw gegevens nodig. We voldoen aan de AvG (Algemene verordening Persoonsgegevens) en gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om.

Ja, je eigen huisarts ontvangt van ons een verslag van jouw contact met de huisartsenpost.

Ja, om de juiste zorg te kunnen verlenen hebben onze medewerkers toegang tot jouw medisch dossier. We voldoen aan de AvG (Algemene verordening Persoonsgegevens) en gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om.

Toeristenbeleid - Vakantiegangers

Als expat of buitenlandse student kun je je inschrijven bij het International Health Centre Rotterdam, www.ihcr.nl

Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, dan kunt u bellen naar een van onze huisartsenposten of chatten via de Digitale Huisartsenpost

Nee. In dit geval dient u contact op te nemen met de dienstapotheek in regio Rijnmond, niet met de huisartsenpost. Let op: hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht en de hoeveelheid medicatie die aan u wordt voorgeschreven is beperkt. De hoeveelheid medicatie die u ontvangt is voldoende tot aan het moment dat uw eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.

Let op: niet alle medicatie kan op deze manier worden voorgeschreven. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijv. Oxazepam) worden niet via de dienstapotheek verstrekt. Hiervoor wordt verwezen naar de eigen huisarts.

In dit geval dient u contact op te nemen met een zorgaanbieder op uw huidige bestemming, zij kunnen u helpen wanneer u spoedzorg nodig heeft.

In dit geval dient u contact op te nemen met een zorgaanbieder op uw huidige bestemming, zij kunnen u helpen wanneer u spoedzorg nodig heeft.

In dit geval dient u contact op te nemen met de dienstapotheek in de regio waar u op dit moment verblijft, zij kunnen u helpen wanneer u spoedzorg nodig heeft. Let op: hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht en de hoeveelheid medicatie die aan u wordt voorgeschreven is beperkt. De hoeveelheid medicatie die u ontvangt is voldoende tot aan het moment dat uw eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.

Let op: niet alle medicatie kan op deze manier worden voorgeschreven. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijv. Oxazepam) worden niet via de dienstapotheek verstrekt. Hiervoor wordt verwezen naar de eigen huisarts.

Medicijnen

Herhaalmedicatie vraagt u aan bij uw eigen huisarts of apotheek. Als u met spoed (!) herhaalmedicatie nodig heeft, kunt u hiervoor rechtstreeks contact opnemen met de dienstapotheek in uw regio. Let op: hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht en de hoeveelheid medicatie die aan u wordt voorgeschreven is beperkt. De hoeveelheid medicatie die u ontvangt, is voldoende tot aan het moment dat uw eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.

Let op: niet alle medicatie kan op deze manier worden voorgeschreven. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijv. Oxazepam) worden niet via de dienstapotheek verstrekt. Hiervoor wordt verwezen naar de eigen huisarts.

Voorgeschreven medicatie kan opgehaald worden bij de dienstapotheek. Deze apotheek is open in de avond, nacht en weekend. Bij al onze locaties is een dienstapotheek in de buurt.

Dienstapotheken zijn:

  • Dienstapotheek Rotterdam Zuid, Maasstadweg 59 B, 3079 DZ Rotterdam, 010-4866328
  • BENU Apotheek Hof van Putten, Theemsweg 9, 3201 LT Spijkenisse, 0181-622188
  • Regioapotheek IJsselland, Prins Constantijnweg 2, 2906 ZC Capelle ad IJssel, 010-2583385
  • Dienstapotheek Rotterdam Noord, Kleiweg 500, 3045 PM Rotterdam, 010-4617878

Financiën

Ook telefonisch contact met de huisartsenpost wordt gezien als een consult. De kosten voor een telefonisch consult zijn €35.

Spoedeisende huisartsenzorg is verzekerd in het basispakket van uw zorgverzekering en valt niet onder het eigen risico. U ontvangt een factuur als de gegevens van uw verzekering niet bij ons bekend zijn. Deze factuur kunt u dan zelf indienen bij uw zorgverzekering. Heeft u een vraag over een factuur neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar op 010 20 60 302.

Tarieven
Een telefonisch consult kost € 35
Een digitaal consult op de huisartsenpost kost € 35
Een fysiek consult op de huisartsenpost kost € 251,16
Een visite van de huisarts kost € 376,73

Heeft u een vraag over een factuur neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar op 010 20 60 302.


Spoedeisende huisartsenzorg is verzekerd in het basispakket van uw zorgverzekering en valt niet onder het eigen risico. U ontvangt een factuur als de gegevens van uw verzekering niet bij ons bekend zijn. Deze factuur kunt u dan zelf indienen bij uw zorgverzekering. Heeft u een vraag over een factuur neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar op 010 20 60 302.

Als u niet verzekerd bent, kunt u alsnog naar de huisartsenpost. U moet dan wel zelf de kosten hiervoor betalen.

De kosten voor een contact met de huisartsenpost zijn afhankelijk van het soort contact. Een telefonisch consult, een consult op de huisartsenpost en een visite van de huisarts hebben allemaal een ander tarief.

Heeft u een vraag over een factuur neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar op 010 20 60 302.

Werving & selectie

Je hoort binnen ongeveer een week na je sollicitatie of je uitgenodigd wordt voor een gesprek. Onze recruiter neemt dan contact met je op.

In de vacature staat aangegeven bij wie je terecht kunt voor vragen over de functie. Voor algemene vragen kun je contact opnemen met de HR-afdeling op 010 20 60 308.

De opleiding duurt ongeveer 9 maanden. Tijdens de opleiding doe je werkervaring op als triagist, zodat je werken en leren combineert. De studie start in februari of in september. Om de opleiding te mogen volgen, heb je een MBO opleiding niveau-4 in de zorg nodig.

De opleiding tot triagist betalen wij volledig als je na het afronden hiervan nog twee jaar bij ons in dienst blijft. Scheiden onze wegen toch eerder? Dan betaal je het resterende bedrag zelf, per half jaar gaat er 25% van de kosten af.

Om de opleiding tot triagist te kunnen volgen, heb je bij voorkeur een diploma en werkervaring als doktersassistente. Soms kun je met een zorgopleiding op MBO-4 niveau toch aan de slag als kandidaat-triagist. Neem contact op met onze HR-afdeling op 010 20 60 308 om te informeren wat je mogelijkheden zijn.

Je ontvangt altijd direct een ontvangstbevestiging van je sollicitatie. Binnen ongeveer een week krijg je te horen of je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze privacy voorwaarden