Gedragsregels

Welkom! Je bent te gast bij de huisartsenspoedpost. We vragen je daarom ook om je als welkome gast te gedragen. Dat betekent dat we respectvol en vriendelijk met elkaar omgaan. Behandel de ander, zoals jij ook behandeld wilt worden.
Om dat te bereiken, gelden de volgende afspraken bij deze huisartsenspoedpost.

Deze regels gelden als je op bezoek bent en als je telefonisch of digitaal contact hebt met de huisartsenspoedpost. Zo houden we de omgeving veilig voor iedereen.

Wanneer jij je niet aan de huisregels houdt, kan de Raad van Bestuur van Huisartsenposten Rijnmond je de toegang tot de huisartsenspoedpost ontzeggen. Ook kunnen we jouw eigen huisarts informeren over het vertoonde gedrag.
In sommige gevallen schakelen we de politie in. Wanneer je geen vast adres hebt en ook geen eigen huisarts, houden wij het ongewenste gedrag zelf bij.

De gedragsregels van Huisartsenposten Rijnmond 

Hieronder in het kort; daarna volgt meer uitleg. 

Dit accepteren we niet binnen de huisartsenspoedpost:

Overlast, verbale en fysieke agressie

Huisdieren

Vandalisme

Gevaarlijke voorwerpen en wapens

Alcohol en drugs

Roken en vapen

Seksuele intimidatie

Diefstal

Discriminatie

Ook hebben we regels over: 
Foto's en bewegende beelden (reels, shorts, livestreams, films, video's). Scroll door voor meer informatie hierover. 

Voor jouw veiligheid en die van anderen: 
In en rond de huisartsenspoedpost hangen bewakingscamera’s. Scroll door voor meer informatie hierover.

Nog een laatste verzoek: laat de wachtkamer netjes achter als je weggaat. Gooi jouw eigen vuil weg zodat een ander ook in een verzorgde ruimte komt. 

Wil je ons een compliment geven?

Of ben je toch niet tevreden over de verleende zorg?

Onze medewerkers doen dagelijks hun best om jou van de beste zorg te voorzien. Als je daarover tevreden bent, dan horen we dat graag. Geef jouw compliment door aan onze medewerkers en huisartsen.

Of heb je een idee over hoe wij de zorg- en dienstverlening kunnen verbeteren? Via het online formulier kun je jouw compliment of verbetertips doorgeven.

Toch kan het zijn dat je minder tevreden bent over de zorg of dienstverlening. Ook dan horen we dat graag.
Je kunt dit aangeven via het online formulier.
We leren graag van jouw ervaring.

Meer informatie over de hoe Huisartsenposten Rijnmond omgaat met klachten en hoe je het kunt melden, kun je lezen via de folder en via de uitgebreide klachtenregeling.

1. We communiceren met elkaar op een respectvolle manier

Laat blijken dat je de ander serieus neemt. Luister naar elkaar en geef elkaar de ruimte om een reactie of uitleg te geven.
Gaat het anders dan je wilt? Zoek met elkaar naar oplossingen die acceptabel zijn voor alle betrokken partijen. Vermijd beledigende, kwetsende of discriminerende opmerkingen, taalgebruik of gebaren.

2. Overlast, verbale, fysieke en online agressie

Dit geldt voor alle vormen van contact met de huisartsenspoedpost (tijdens een bezoek, telefonisch, digitaal of via social media). Hoe voorkom je overlast met jouw gedrag: Je praat niet op zeer luide toon, voert geen luide telefoongesprekken, draait geen harde muziek, gooit afval in de prullenbak en zit op een stoel zoals het hoort.
Ook via de telefoon en de sociale kanalen houd je je aan een respectvolle manier van communiceren.

Wij spreken je erop aan als je voor overlast zorgt. Weiger je om mee te werken, dan schakelen wij de beveiliging van het ziekenhuis in of de politie. Bij ernstige overlast doen we aangifte bij de politie. De gemaakte kosten laten we jou (als de dader) betalen.

Verbale agressie: Je hindert, intimideert of mishandelt een ander niet. Je gebruikt geen dreigende woorden of houding. Afpersing accepteren we niet.

Fysieke agressie: Je hindert, intimideert of mishandelt een ander niet. Je gebruikt geen dreigende woorden of houding. Afpersing accepteren we niet.

Meer informatie over online kwetsend gedrag.

3. Huisdieren

Vanwege mogelijke infectieziekten hebben huisdieren geen toegang tot de huisartsenspoedpost. Uitzondering zijn hulphonden. De hulphond is welkom binnen de huisartsenspoedpost. De hulphond blijft wel in de wachtkamer. De hulphond mag NIET meelopen naar de behandel- of onderzoekskamer vanwege infectiegevaar.

4. Vandalisme

Houd onze spullen en die van anderen heel. Je vernielt geen eigendommen van anderen.
Bij vandalisme doen we aangifte bij de politie. De gemaakte kosten laten we jou (de dader) betalen.

5. Gevaarlijke voorwerpen en wapens

Je draagt geen gevaarlijke voorwerpen en/of wapens bij je en neemt geen schadelijke vloeistoffen mee.
Zodra we deze ontdekken, schakelen we direct de politie in. De voorwerpen en/of wapens nemen zij in beslag. Wij kunnen je de toegang tot de huisartsenspoedpost verbieden.

6. Alcohol en drugs

Binnen de huisartsenspoedpost gebruik je geen alcohol en geen drugs. Ook het verhandelen van drugs is verboden.

Wanneer je onder invloed bent, kunnen wij je de toegang tot het ziekenhuis weigeren. Alleen als je spoedzorg nodig hebt, laten wij je binnen.

7. Roken en vapen

De huisartsenspoedpost is rookvrij. Binnen de locatie en op het terrein van het ziekenhuis is roken en vapen wettelijk verboden. 

In Nederland geldt op veel plekken een rookverbod, waaronder: 

  • Gebouwen voor gezondheidszorg, welzijn en maatschappelijke dienstverlening, zoals ziekenhuizen en huisartsenposten


Het rookverbod geldt altijd: 24 uur per dag en 7 dagen per week. 

Welke producten vallen onder het rookverbod?

Het rookverbod geldt uiteraard voor tabaksproducten zoals sigaretten, shag en sigaren. Maar de volgende producten vallen ook onder dat verbod:

  • Vapes (e-sigaretten) met of zonder nicotine
  • Producten die tabak bevatten, zoals een waterpijp of joint met tabak
  • Verhittingsapparaten met tabak, zoals vaporizers
  • Pruimtabak
  • Snuiftabak

Meer informatie over het rookverbod is te vinden via Rijksoverheid.

8. Seksuele intimidatie

Ongewenste intimiteiten accepteren we niet. Dit gaat onder meer over nafluiten, om seksueel getinte opmerkingen, blikken of gebaren en aanrakingen en om het gebruiken van pressie van seksuele aard.

Wij maken hiervan een interne melding en onderzoeken de vervolgstappen. Dit kan tot een aangifte leiden.

9. Diefstal

Stelen is verboden. Bij diefstal doen wij aangifte bij de politie. De gemaakte kosten laten we de dader betalen.

Let ook op jouw eigen spullen. De huisartsenspoedpost is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van jouw eigendommen. Dit valt onder de eigen verantwoordelijkheid.

10. Discriminatie

Let op je woorden! We accepteren het niet als je anderen belachelijk maakt, uitscheldt of achterstelt op grond van afkomst, geloof, geslacht, leeftijd, gedrag, uiterlijk of kleding. Wij letten ook op ons eigen gedrag.

Wij maken hiervan een interne melding en onderzoeken de vervolgstappen. Dit kan tot een aangifte leiden.

11. Foto's en bewegende beelden (reels, shorts, livestreams, films, video's)

Je respecteert de privacy van onze medewerkers en andere aanwezigen binnen de huisartsenspoedpost. Als je films of foto's wilt maken, vraag je altijd eerst om toestemming. 

Zonder toestemming maak je geen foto’s of films van anderen en plaats je deze niet op social media. Uiteraard mag je wel jouw eigen kind(eren) en familie fotograferen en filmen. 

Vraag toestemming aan de zorgverlener als je het gesprek tijdens het consult wilt opnemen. Alleen met toestemming mag je een geluidsopnames van het gesprek maken met bijvoorbeeld je telefoon.

Het verspreiden van de opname zonder toestemming is wettelijk niet toegestaan.

12. In en rond de huisartsenspoedpost hangen bewakingscamera’s

Voor jouw veiligheid en die van anderen:
In en rond onze huisartsenspoedpost waken camera’s over jouw en onze veiligheid. Deze camera's maken opnames die we 28 dagen bewaren.

Bij diefstal, geweld of ander ongeoorloofd gedrag doen we altijd aangifte bij de politie.